Trafiklab / Nyheter

Trafiklab / trafiklabcase

Här kommer löpande nyheter om vad som är aktuellt på Trafiklab just nu men också högt och lågt om vad som händer i världen inom öppen data, API:er, kollektivtrafik och andra intressanta områden.

Läs om projekten som använder vår öppna data – allt från större företag som integrerat trafikdata i sina tjänster till tredjepartsutvecklarna som tar fram lösningar för just deras vardagsbehov.

CASE Skjutsgruppen.se

image

skjutsgruppen.se finns Sveriges enda tjänst som kombinerar kollektivtrafikresor med samåkning i hyrbilar och privatpersoners fordon. Bakom tjänsten står den ideella samåkningsrörelsen Skjutsgruppen, som idag engagerar över 70 000 deltagare. Målet är att effektivare nyttja befintliga resurser för en bättre miljö, samtidigt som mobiliteten ökar och människor möts.

För tio år sedan startade Mattias Jägerskog Skjutsgruppen som ett socialt experiment. Vänner bjöd in vänner via sociala medier för att samåka och gensvaret blev enormt. På Facebook och Twitter började snabbt hashtaggen #skjutsgruppen att användas av tusentals människor för att ge varandra skjuts. När Facebook-gruppen nådde 20 000 deltagare var det dags att ta nästa steg – utveckla ett sökverktyg för samåkning. Och det handlade inte enbart om samåkning i privatpersoners fordon.

image

– I vår förenings stadgar står det att vi ska “…främja former av miljövänligt resande med inriktning mot gemensamt resande såsom samåkning, kollektivtrafik och därmed likartade samt förenliga verksamheter.” Vi har ända sen starten längtat efter att visualisera “den totala resan” och när det fanns öppna API:er med kollektivtrafikdata blev det praktiskt genomförbart, berättar Mattias Jägerskog.

Efter en crowdfunding-kampanj som samlade in 200 000 kronor sattes projektet igång och ett par månader senare lanserades den nya söktjänsten på skjutsgruppen.se. I en och samma sökning får resenären förslag på platser i privatpersoners bussar, båtar, bilar, cyklar och luftballonger och kollektivtrafiken i hela Sverige. Dessutom har tjänsten kompletterats med samåkningsbilar från biluthyraren Hertz.

image

Mattias Jägerskog, initiativtagare till Skjutsgruppen.

– Om en hyrbil körs enbart från punkt A till punkt B men inte tillbaka, så behöver den återtransporteras. Hertz erbjuder därför via tjänsten Freerider privatpersoner att köra tillbaka hyrbilarna gratis, och med hjälp av vårt verktyg kan flera åka tillsammans i dessa hyrbilar. På så sätt skapar vi samåkning även inom den privata sektorn, och kombinerar det med offentliga färdmedel och platser i privata fordon.

Öppna data var en förutsättning för att skjutsgruppen.se skulle bli verklighet, både från kollektivtrafikbranschen och Hertz. Dessutom har Skjutsgruppen valt att göra samma sak – förse tredjepartsutvecklare med öppen samåkningsdata.

– Öppna data behövs för att skapa hållbara mobilitetstjänster och vi hoppas att andra reseappar ska integrera vår data i sina tjänster. Med ökad samåkning får vi färre antal fordon på vägarna, minskade koldioxidutsläpp och billigare transporter för privatpersoner. Samhällen blir mer inkluderande genom den närhet grannar, kollegor och vänner får via delandet av ett och samma fordon.

Skjutsgruppen och Mattias Jägerskog utsågs till Trafiklabhjälte 2016. En del av motiveringen löd så här: “Mattias har genom sitt engagemang drivit frågor om nya sätt att se på mobilitet, delningsekonomi och hur öppna data är en central komponent i detta arbete.”  För hela motiveringen, se: www.hjalte.trafiklab.se

FAKTA OM SKJUTSGRUPPEN.SE

image

Lanseringår:
Rörelsen 2007, skjutsgruppen.se 2013.

Typ av tjänst:
Sökverktyg för samåkning i privatpersoners bussar, båtar, bilar, cyklar och luftballonger, hyrbilar från Hertz Freerider samt all kollektivtrafik i hela Sverige.

Data från Trafiklab:
ResRobots API för reseplanering

Antal deltagare:
I skrivande stund över 70 000 deltagare.

CASE: Citymapper

image

Nu i augusti lanserade den London-baserade startupen Citymapper sin rese- och navigationsapp för Stockholm. Sedan 2012 guidar appen pendlare i London, New York och 35 andra storstäder runt om i världen. Förutom kollektivtrafiken visar tjänsten även gång- och cykelvägar och rymmer andra färdmedel som Uber, hyrcyklar och bildelningstjänster.

Att den hajpade navigationsappen Citymapper har valt att täcka Stockholm följer inte helt mönstret för hur detta snabbväxande techbolag brukar välja städer. Jämfört med i princip alla andra städer i appen så är Stockholm betydligt mindre, vilket innebär färre potentiella användare och lägre grad av komplexitet i transportsystemet. Dessutom finns det sedan länge flera populära digitala reseappar tillgängliga i Sverige.

– Anledningen till att vi ändå startat i Stockholm är främst önskemål från användare, men även att det finns bra öppen trafikdata tillgängligt, säger Claudia Bruyant Ndege, general manager Norden på Citymapper.

image

Claudia Bruyant Ndege, general manager Norden på Citymapper.

– Svenskar är internationella och digitala, så vi hade faktiskt många svenska användare redan innan lanseringen. De hade använt appen när de varit på semester utomlands, och ville även kunna använda appen på hemmaplan.

Förutom att det finns öppen trafikdata av god kvalité i Sverige, så är det även viktigt för Citymapper att det är realtidsinformation.

– Vi hittade till Trafiklab som kunde erbjuda flera API:er från ett och samma ställe, däribland den realtidsinformation vi behövde. Sen har vi kompletterat med data från bildelningstjänster. Vi vill ha med alla färdmedel som en resenärer har nytta av för att ta sig från punkt A till punkt B.

Att Citymapper inkluderar fler färdmedel än enbart kollektivtrafiken gör att de skiljer sig från andra reseappar. I Stockholm har man exempelvis inkluderat Uber, Ikeabussen och fram till november även bildelningstjänsten Car2Go. I många andra städer är även hyrcyklar ett alternativ. Användarna kan se i appen hur lång tid det tar att gå och att cykla med egen cyklar.

image

Sedan lanseringen har appen blivit än mer populär bland svenskarna. Trots att man enbart täcker Stockholm så klättrade appen högt upp i App Stores svenska topplistor direkt efter lanseringen.

– Vi är nöjda men vill fortsätta att utveckla tjänsten för Stockholm. Just nu håller vi tummarna för att kunna komplettera med hyrcyklar och mer detaljerad bussinformation, men vi har inte lyckats få tag på den datan ännu. Vi behöver bara rätt data, sen har vi resurserna och kompetensen att utveckla digitala tjänster som underlättar för resenären.

FAKTA OM CITYMAPPER

image

Lanseringsår:
I Stockholm augusti 2016, men företaget grundades 2012 i London av entreprenören Azmat Yusuf som utvecklat appen för mer än 35 storstäder. Tilldelades Editors Choice Award av Apple Sverige i augusti 2016 och App of the Year från Apple år 2013, 2014 och 2015.

Typ av tjänst:
Rese- och navigationsapp för Iphone och Android för kollektivtrafiken och andra färdmedel, såsom gång, cykel, taxi, bildelningstjänster och hyrcyklar.

Data från Trafiklab:
GTFS Sverige 2
SL Realtidsinformation 3
SL Störningsinformation 3

Antal användare:
Ingen officiell siffra finns tillgänglig, men appen återfinns högt upp på topplistorna över populära navigationsappar.

CASE: Resledaren

image

Joel Holmberg, medgrundare till Haja som driver Resledaren och Dit-i-tid. 

Appen Resledaren gör det enklare att resa i kollektivtrafiken, särskilt för personer med kognitiva funktionsnedsättningar såsom adhd och autism. Med extra minnestöd och överblick över resan ger appen stödet många behöver för att kunna resa på egen hand i kollektivtrafiken. Nu tar utvecklarna bakom Resledaren nästa steg med den nya projektet Dit-i-tid

Appen Resledaren föddes för tre år sedan under Trafiklabs innovationstävling Travelhack, där utvecklare tävlade om att på 24 timmar skapa tjänster som förbättrar kollektivtrafiken. IT-konsulterna Hampus Sethfors och Joel Holmberg vann, genom att tillsammans ta fram en prototyp på Resledaren.

– Vi har både två närstående med adhd och aspberger, så vi visste hur begränsande det är att inte kunna ta sig fram i kollektivtrafiken på egen hand. Samtidigt såg vi att tekniken som behövdes fanns på plats, så då körde vi på med Resledaren, berättar Joel Holmberg.

Tjänsten fungerar i hela Sverige och påminner användaren när det är dags att gå hemifrån samt vad som är bra att ha med sig. Den ger en överblick över resan genom att visa alla stationer som ska passeras och var man ska byta eller gå av. Under resan meddelar tjänsten när det är dags att kliva av och guidar användaren hela vägen till slutadressen.

– Personer med kognitiv funktionsnedsättning har ofta svårigheter med tidsuppfattning, korttidsminne, orienteringsförmåga, problemlösning och flexibilitet. Det gör det svårt för dem att resa ensamma samtidigt som många inte kvalificerar sig för färdtjänst. Tjänsten kompenserar för de nedsatta funktionsförmågorna och är en av pusselbitarna som behövs för att samhället ska vara tillgängligt för alla.

Appen lanserades 2014 och har vunnit flera utmärkelser. Målgruppen är stor, för närvarande har appen laddats ner över 10 000 gånger. I Sverige har ungefär 10 procent av befolkningen någon form av kognitiv funktionsnedsättning, men det är fler än så som har nytta av tjänsten.

– Många med synnedsättningar använder Resledaren eftersom vanliga reseplanerare inte är byggda för att användarna exempelvis ska kunna zooma in eller få text uppläst. Utöver det använder många utan funktionsnedsättning appen, personer som helt enkelt vill bli hjälpta med påminnelser i stressiga vardagssituationer.

Med erfarenheterna från Resledaren har Joel Holmberg och Hampus Sethfors tillsammans med autismexperten Anna Sjödin nyligen startat det nya projektet Dit-i-tid. Det är ett API som arrangörer av möten, event och andra aktiviteter kopplar upp sig mot för att skicka ut påminnelse-SMS med reseförslag, information om evenemanget och mycket annat.

image


– Vi vänder oss till alla som bryr sig om att alla besökare kan komma dit i tid, eller kanske förlorar på att kunderna inte dyker upp såsom vårdgivare eller kulturarrangörer. Dit-i-tid har all användbar funktionalitet från Resledaren, men är i grunden en annan typ av tjänst. Användarna behöver inte ladda ner en app, utan det är arrangören som skickar påminnelserna som sen blir ingången till all annan funktionalitet.

Både Resledaren och Dit-i-tid använder öppen data via Trafiklab.

– Den största utmaningen med Resledaren har varit finansiering, så gratis öppen kollektivtrafikdata har varit en förutsättning för att våra projekt ska bli verklighet. Med mer stabil data med bra kvalité kommer utvecklar-Sverige att kunna göra ännu fler användbara tjänster.

Dit-i-tid lanseras under nästa år.

FAKTA OM RESLEDAREN

image

Lanseringsår:
2014

Typ av tjänst:
Reseplanerar-app för Iphone och Android med extra stöd för personer med kognitiva funktionsnedsättningar, såsom ADHD och autism.

Data från Trafiklab:
SL Reseplanerare 
SL Realtidsinformation 
SL Platsuppslag 
ResRobot Reseplanerare

Antal användare:
Över 10 000 nedladdningar.

CASE: KeoScreens

image

KeoScreens ombord på de blåa innerstadsbussarna i Stockholm.

Sedan ett år tillbaka får resenärer i Stockholms innerstad trafikinformation i realtid direkt på skärmar ombord på de blåa bussarna med tjänsten KeoScreens. Exempelvis kan man se kommande hållplatser, möjliga byten och hur många minuter det är till bytet. Resultatet är nöjdare resenärer – hela 95 procent uppger att skärmarna underlättar resan.

Bakom KeoScreens står operatören Keolis, som fick idén i samband med att de för tre år sen lämnade anbud till upphandlingen av Stockholms innerstads busstrafik.

- Vi ville göra något som utmärkte oss i upphandlingen. Och vi visste från otaliga undersökningar att resenärerna alltid efterfrågar bättre och uppdaterad information under resan, inte minst vid störningar. Så vi satsade på en ny digital ombordtjänst för resenärsinformation, säger Otto Dyberg, IT-chef på Keolis.

Strategin var framgångsrik och Keolis vann upphandlingen i början av 2014. Utvecklingen av tjänsten KeoScreens startade direkt i samarbete med leverantörerna Hogia PTS och Mobitec samt med trafikförvaltningen på Stockholm Läns Landsting som beställare. Projektet handlade både om att säkerställa installationen av skärmarna ombord på bussarna direkt i fordonsleverantörens fabrik och att utveckla ett stabilt system för störnings- och realtidsdata.

image

Otto Dyberg, IT-chef på Keolis. 

- Missvisande trafikinformation är ju kanske ännu mer irriterande än ingen information alls, så korrekt och kvalitativ realtidsdata har varit en förutsättning för projektet. Sedan ville vi visa hur trafiken rullar i verkligheten, inte den statiska tidtabellsinformationen, vilket gjorde projektet komplext.

Efter ett års utveckling lanserades KeoScreens i etapper på de blå innerstadsbussarna, som används av närmare en miljon resenärer varje vecka. Och det dröjde inte länge förrän resenärerna tagit tjänsten till sig. En uppföljande kundundersökning under hösten 2015 visade att 95 procent av resenärerna följer informationen på skärmarna och tycker att den underlättar deras resande.

- Målet har varit att förenkla och ge resenärer en trygghet i sitt resande och det verkar vi ha lyckats med. En förklaring till varför tjänsten är uppskattad är att vi låtit trafik- och störningsinformation i realtid få stå i fokus. Den typ av information har resenärerna stor nytta av i sitt resande.  

KeoScreen använder SL:s störnings- och realtidsdata från alla operatörer och trafikslag via Trafiklabs API.

- Den öppna datan har varit viktig för att snabbt kunna realisera projektet, även om vi som ett större företag hade kunnat lösa det ändå men till en högre kostnad. Framåt kommer det dessutom att bli viktigare med innovation som driver resande i trafikupphandlingarna. Hos oss pratar vi exempelvis mycket om digitala tjänster som tillgängliggör alla typer av transporter för resenärerna. Öppen data en viktig komponent för den utvecklingen.

Förutom att KeoScreens används på de blå bussarna i Stockholm så har lösningen även testkörts under våren 2016 av Västtrafik.

FAKTA OM KEOSCREENS

Lanseringsår:
2015

Typ av tjänst:
Digitala skärmar ombord på bussen med realtidsinformation, såsom komande hållplatser, byten vid kommande hållplatser och antal minuter kvar till nästa avgång. Även störningsinformation visas.  

Data från Trafiklab:
Trafiklabs API för realtids- och störningsinformation för fordon
SL Realtidsinformation 3 + SL Störningsinformation 2

Antal användare:
Hundratusentals stockholmare varje vecka på de blå innerstadsbussarna i Stockholm.

CASE: Hinner jag? Sthlm

Äntligen dags för ett nytt case. Denna gång träffar vi IT-konsulten Wilhelm Eklund som står bakom Iphone-appen “Hinner jag? Sthlm”. Den ger dig svaret på när nästa tunnelbana eller buss avgår från närmsta hållplats utan att du ens behöver låsa upp telefonen. 

Hör Wilhelm berätta mer om appen i videoklippet ovan. Du kan även läsa hela hans berättelse här:

http://www.samtrafiken.se/nyheter/2016/06/20/trafiklab-case-hinner-jag-sthlm/

CASE: STHLM Traveling

Vi kommer löpande fylla på Trafiklab.se med artiklar om intressanta projekt som använder sig av datat som finns tillgängligt här. Först ut är reseplaneraren STHLM Traveling och Johan Nilsson. 

image

Har du en Android-telefon och har vistats i Stockholm så har du med största sannolikhet stött på reseplaneraren STHLM Traveling. Varje dag använder 50 000 personer appen för att ta sig fram i Stockholms kollektivtrafik.  

Frilansutvecklaren Johan Nilsson hängde på låset till Tre-butiken sommaren 2009, när den första Android-telefonen lanserades i Sverige. När han sedan kom hem med sin första smartphone i påsen började han skriva de första raderna på koden till reseplaneraren STHLM Traveling.  

– Jag var nyinflyttad i Stockholm och kände mig lite vilsen när jag försökte navigera mig fram i kollektivtrafiken, säger Johan Nilsson. Varje gång jag åkte tillsammans med någon som hade bott här länge drog jag en lättnadens suck. Mitt behov av en digital reseplanerare var med andra ord ganska påtagligt och jag utvecklade appen helt för min egen skull.

Den första utmaningen var att få tillgång till tidtabellsdata. Det här var innan Trafiklab hade startat och innan det fanns några öppna API:er. Den första versionen av reseplaneraren samlade istället information direkt från SL:s webbplats. Det var dock en kortsiktig lösning, eftersom appen slutade att fungera varje gång SL gjorde justeringar på sin webbplats.

image

Johan Nilsson, utvecklare av Android-appen STHLM Traveling

– Då valde jag att ta kontakt med SL för att få till en stabilare lösning som användarna kunde lita på. Efter en del diskussioner lät SL mig använda deras API:er och i ett senare skede flyttade jag över till Trafiklab. Tillgången till det öppna datat lade tveklöst grunden till att appen kunde växa.  

Idag används STHLM Traveling dagligen av 50 000 unika användare och har enligt Google Play laddats ner över 500 000 gånger. I appen finns bland annat reseplanerare, störningsinformation samt en koppling för att köpa SMS-biljett. Och på användarnas egna initiativ är appen översatt till 15 språk.

– Engagemanget är stort och jag får ofta e-post från resenärer som helt förlitar sig på appen för att ta sig fram. Det är inte ovanligt att folk vänder sig direkt till mig när pendeltåget inte dyker upp eller när det är för varmt på bussen. Kollektivtrafiken berör många och det är viktigt att datat jag använder är korrekt och tillgängligt.

För tillfället arbetar Johan Nilsson med att utveckla appen för att den ska fungera för hela Sverige och letar efter ny typ av data att komplettera med.

– Tillgången på öppen data skapar förutsättningarna för framtida innovationer och för att frilansutvecklare kan testa sig fram. Det är mycket lättare att gå från idé till utförande idag men jag hoppas att det kommer bli ännu lättare i framtiden med mer öppen data i väldigt rå form. Vi utvecklare gillar att få byggstenar att utveckla vidare istället för färdiga komponenter.

FAKTA OM “STHLM TRAVELING”

image

Lanseringsår:
2009
Typ av app:
Reseplanerare i Stockholm för Android-telefoner. Har nyligen kompletterats med nationell tidtabellsinformation.
Data från Trafiklab i appen:
GTFS Sverige
ResRobot - Stolptidtabeller
SL Hållplatser och Linjer
SL Närliggande hållplatser
SL Platsuppslag
SL Realtidsinformation
SL Reseplanerare
SL Störningsinformation
SL Trafikläget
Dessutom använder appen data från Trafikverket samt Västtrafik Störningsinformation.
Antal användare:
50 000 unika dagliga användare och enligt Google Play över 500 000 nedladdningar.